Sunday, January 27, 2013

Memilih Kain Untuk Membuat Quilt

Memeilih jenis kain kapas yang terbaik dan halus tenunnya adalah sangat penting bila membuat quilt yang berkualiti.  Walau pun kain kapas yang baik berharga lebih tinggi, ia lebih tahan lama, cantik dan mudah dijaga. Orang kata alah membeli, menang memakai.

Mak Long suka menggunakan kain batik buatan dari Malaysia dan Indonesia.  Kebanyakan kain batik ini diusahakan dari kain kapas halus sedang corak dan warna pula tidak kalah menarik dan cantik.  Mak Long sudah menggunakan beberapa helai kain batik Malaysia dan Indonesia dalam pembuatan quilt dan hasilnya sangat memberansangkan dan memuaskan.

Basuh Kain:

Kain yang hendak digunakan membuat quilt disarankan dibasuh dahulu terutama kain batik.  Kenapa basuh dahulu?  

1.   Kain baru biasanya masih mengandungi sisa-sisa perwarna dan akan jadi turun warnanya.  Bayangkanlah kalau tidak dibasuh dahulu dan terus dijadikan quilt.  Bila quilt itu dibasuh pula alangkan sedihnya warna itu didapati turun pada kain lain dalam quilt itu.  Buat penat sahaja menjahit bersusah payah.  Elakkan mengguna kain yang turun warnanya.

2.   Kain kapas kebiasaanya mengecut sedikit apabila dibasuh.  Kadar dan  tahap mengecut pula tidak sama di antara satu kain dengan kain yang lain.  Sudah tentulah bila quilt itu dibasuh nanti, permukaan quilt tidak sama dan tidak cantik.

3.   Basuk kain dengan mesin atau dengan tangan menggunakan sedikit sabun.  Selepas dikeringkan hendaklah digosok biar tegang dan licin semula.  Ada kain kapas bila dibasuk susah hendak digosok, berkedut tidak mahu tegang.  Mungkin patut ditukar sahaja kain itu dengan kain yang lain.















No comments:

Post a Comment