Tuesday, January 22, 2013

Pengenalan Kesenian *QUILT*

Apakah "Quilt"?


"QUILT" bolehlah diistilahkan sebagai sejenis dari hasil seni kerjatangan jahit menjahit yang mencorakkan berbagai rupa cipatan melibatkan perbagai jenis kain, benang, jarum, reka bentuk, warna dan pelbagai alat dan sumba.  Seni quilt juga seperti seni lukisan memerlukan daya kreatif minda dalam mencorahkan gambaran sesuatu ciptaan.  Bezanya seni quilt menggunakan corak dan warna kain sebagai bahan utama dan jarum serta benang bertindak sebagai pensil atau berus.  Pembuatan quilt ialah melapiskan dua atau beberapa lapisan kain untuk menambahkan ketebalan kain itu sebagai kain selimut, kain penutup katil, alas meja, pakaian dan sebagainya.  Lazimnya quilting memerlukan tiga lapis iaitu kain lapis atas dipanggil "quilt top"; kain lapik atau lapis bahagian tengah dipanggil "batting" dan kain lapis bawah dipanggil "backing material".  Ketiga-tiga lapisan ini dijahit di keseluruh permukaan quilt dengan berbagai jenis dan bentuk jahitan mengikut kesukaan dan kemahiran penjahit.

Berbagai jenis dan kaedah menjahit quilt terdapat sekarang seperti quilt jahit tangan "hand-quilting", quilt jahit mesen "machine quilting" dan "tying" iaitu mengikat lapisan menggunakan benang tebal.

"Hand Quilting"

Lapisan yang sudah dilapiskan bersama iaitu "quilt top", "batting" dan "backing material" (tiga lapisan) dijahit tangan iaitu jahit jelujur dengan jarah yang halus di seluruh permukaan quilt.  Tujuan jahitan ini ialah untuk mengukuhkan cantuman lapisan quilt.  Alat idal (thimble) disarongkan dijari membantu menolak jarum melalui ke atas dan ke bawah quilt yang tebal supaya tidak melukakan jari.

"Machine Quilting"

Mesen jahit atau "longarm machine" juga biasa diguna untuk menjahit lapisan quilt.  Caranya sama dengan melapiskan "quilt top", "batting" dan "backing material" di atas tempat seperti atas lantai atau meja besar.  Lapisan ini dijelujur besar atau disemat dengan pin dahulu barulah dijahit mesen.  Longarm machine ialah mesen jahit khas untuk menjahit quilt sahaja.  Menggunakan "longarm machine", sama seperti kedua-dua cara yang disebut iaitu melapiskan ketiga-tiga bahan tanpa dijelujur atau disemat.  Lapisan ini seterusnya diletakkan di dalam lekaran khas kemudian baharulah dijahit.  Ia lebih cepat kerjanya dan terdapat berbagai jenis reka dan bentuk jahitan.  

Dalam abat ke sembilan belas dahulu wanita-wanita Amerika bertenun membuat benang untuk dijadikan kain dan pakaian.  Dalam musim sejuk mereka perlukan selimut dan pakaian tebal, maka mereka membuat dan menjahit quilt.  Ketika itu bahan jahitan tidak banyak seperti sekarang.  Mereka gunakan pakaian dan kain-kain buruk dan lama dijadikan quilt.  Kain yang sudah terlalu buruk dan reput mereka gunakan sebagai "batting". Quilt tanpa "batting" dipanggil "summer quilt" diguna sebagai selimut.




"Quilt Top"









***********



[edit]

No comments:

Post a Comment