Sunday, October 6, 2013

Jahit Tampal-hias

Assalamualaikum,

Kali ini Mak Long ingin berkongsi cara menjahit tampal hias atau dalam bahasa Inggeris ialah "apllique".   Jahit tampal ialah kepingan kain yan dijahit atau pun imej grafik dilekatkan pada pakaian dengan menggunakan haba untuk tujuan hiasan atau menampal pakaian.  Ia juga sebagai tampal cantum bermotif yang dijahit di atas latar belakang fabrik.  Ia mudah sahaja.  

Dua kaedah menjahit tampal hias iaitu jahit menggunakan mesen jahit dan tampal hias dijahit dengan tangan.  Kali ini Mak Long hanya tunjukkan cara jahit mesen dahulu kerana pada Mak Long ia lebih cepat sekiranya tidak mempunyai banyak masa.

Jahit tampal mesen.

Alat keperluan:

1.   Kertas (tracing paper) dan pensil
2.   Kertas pautan boleh lakur (fusible paper).   
3.   Gunting 
4.   Benang sedundun dengan kain tampal
5.   Kain latar belakang
6.  Kain untuk tampal
7.  Pengosok kain 
8.  Mesen jahit


Kaedah membuat jahit tampal hias:


1.   Lukis (trace) imej grafik untuk jahit tampal di fusible paper di sebelah yang tidak lakur.  Perlu diingatkan bila melukis imej grafik hendaklah kaedah "mirror image".  Mirror image  ialah imej grafik yang mempunyai bentuk yang sama seperti imej asal tetapi terbalik haluannya,seperti imej yang terhasil pada cermin.  

2.   Letakkan imej grafik yang sudah dilukis ke atas kain kemudian gosok perlahan-lahan imej grafik itu hingga melekat dengan pengosok panas tanpa air.  Potong dengan gunting sekeliling imej grafik yang sudah melekat pada kain itu.  Guna gunting tajam supaya guntingan licin tidak rosak.

3.   Potong kain latar belakang lebih lebar/besar dari imej grafik.  Tanggalkan kertas lapik dari imej grafik kemudian letakkan imej tersebut di atas kain latar.  Bila sudah puas hati seperti yang disukai, gosok imej grafik dengan pengosok panas tanpa air.  Lihat Rajah A di bawah.


Rajah A

4.   Dengan mesen jahit jahit keliling imaj grafik dengan menggunakan jahitan satin atau jahitan blanket (satin or blanket stitches).   Rajah B



Rajah B



Di bawah Mak Long sertakan video dari youtube untuk keterangan lebih lanjut.  Selamat mencuba.
















No comments:

Post a Comment