Saturday, February 16, 2013

Belajar Buat Quilt Sendiri No. 1

Sudah lama Mak Long berminat membuat quilt dan dari situlah minat terus berkembang.  Mak Long banyak membaca tentang quilt dan sejarahnya dan membuat kajian serta membandingkan kerja-kerja membuat quilt dari ramai pembuat quilt lain.  Pepustakan di mana kami tinggal adalah tempat yang banyak terkumpul tentang quilt.  Berbulan dan tidak jemu-jemu memijam buku dan majalah disamping Mak Long sendiri berlanggan beberapa jenis majalah quilt.  Mak Long harap dapat berkungsi ilmu yang ada untuk masyarakat terutama di Malaysia amnya.  Mak Long tidak pandai mengatur kata dan bahasa yang baik tetapi berharap dapat difahami sekelian.  

Di sini Mak Long sediakan beberapa pelajaran yang mudah dengan penerangan sekali.  Setiap satu pelajaran akan membantu menambah kebolehan dan kemahiran dari pelajaran yang lepas.  Mak Long akan bantu insya Allah dari setiap langkah dari memilih kain hingga menyudahkan (binding) quilt.  


Ada dua cara menjahit quilt.  Jahit mesin atau pun jahit tangan.  Quilt pertama Mak Long buat dengan jahit tangan.  Mak Long mengambil masa lebih kurang tiga bulan setengah dari hari mula memotong kain hinggalah selesai menjadi quilt untuk gebar selimut kami.  Selepas itu semua quilt Mak Long jahit guna mesin, cepat siap! .... Mak Long tidak belajar di kelas menbuat quilt hinggalah tahun 2010, barulah ada peluang mempelajari secara rasmi di Cella's Fabric Shoppe And Sewing School,  Wimberley, Texas.  Selama ini Mak Long belajar sendiri dengan membaca buku dan majalah yang dilanggan setiap bulan.  Di samping itu menuntun TV yang menunjukan cara-cara membuat quilt dan lain-lain kerja tangan bersangkut paut dengan quilt.  Di kelas quilt, Mak Long tidak berlajar lama hanya beberapa bulan sahaja kerana rasanya sudah mencukupi pengelaman yang ada.  Segala yang diajarkan dalam kelas sudah diketahui dan sudah buat.  Terlalu banyak pilihan kain kapas yang cantik ada di tempat ini.

Sekiranya baharu kali pertama membuat quilt, dinasihatkan mulakan dengan quilt berukur kecil dan memilih corak (design) yang mudah dipotong dan dijahit.  Kalau tidak ada buku corak bolehlah melayari internet.  Beribu jenis corak quilt ada..yang mudah, yang cantik, yang susah semua ada.  Kebanyakan corak dan cara membuat di situ percuma.  Mak Long pun cari dari situ bila sudah tidak ada idea.  Apabila sudah dapat corak yang sesuai, pertama sekali kita mesti baca cara-cara memotong dan membuat hingga faham bagaimana quilt itu dibuat.  Setiap corak biasanya dilengkapkan dengan cadangan jenis kain, berapa banyak kain diperlu dan lain-lain.


MEMILIH JENIS KAIN YANG SESUAI

Memilik kain kapas sangat digalakkan.  Kain campuran kapas dan polyester pun boleh.  Kain kapas mudah diperbagai.  Memilih warna kain juga penting kerana bila kita melihat sesuatu quilt, apa yang kita nampak dahulu adalah warna sebelum nampak corak atau kecantikan jahitan quilt itu.

Cara Memotong Kain:

Dua cara memotong kain.

1.     Potong kain cara tradisi lama iaitu menggunakan "template" iaitu kepingan plastik atau kertas tebal sebagai acuan lambang carta alir terpotong guna sebagai alat bantu untuk memotong kain dengan gunting.

2.     Potong kain menggunakan "rotary cutter" (sila lihat artikal "Alat Dan Keperluan Membuat Quilt".  

Kain yang hendak dipotong hendaklah dibasuh dan digosok dahulu supaya licin dan mudah memotongnya.

Jahit Asas:

1.     Sais jarum mesen yang sesuai ialah 75/11 atau 80/12 dan gunakan benang kapas atau benang yang baik.  Gunakan jahitan keria kecil iaitu 12 atau 14 jahitan dalam ukuran satu inci.

2.     Basikan kelim tepi 1/4"  dari tepi kain dalam semua jahitan.  Ia penting menjahit mengikut ukuran 1/4" untuk menghasilkan unit atau blok yang tepat dan licin. 

Ada beberapa cara untuk mendapat ukuran basi tepi 1/4" ini iaitu:
  • Ukur jarak dari jarum 1/4" ke hujung kanan sebelah tapak kaki mesen jahit "pressure foot".  Kemudian tandakan dengan pen atau letakkan "tape" sebagai tanda panduan.
  • Kebanyakan mesen jahit sekarang sudah sedia ada tanda jahit 1/4" dan boleh guna itu.
PENERANGAN

Beberapa istilah dalam quilt yang akan Mak Long gunakan di sini.

Istilah Dalam Quilt:

Applique atau Jahit tampal
  • Menampal sesuatu keratan seperti gambar bunga dijahit pada sehelai kain lain yang lebih besar.
Backing
  • Lapisan kain sebelah bawah atau belakang quilt.
Backstitch atau jahit kia
  • Permulaan jahitan arah kehadapan dalam beberapa kia kemudian jahit kebelakang atas kia tadi bagi maksud menguatkan jahitan supaya tidak terbuka kia.
Basting atau jahit jelujor
  • Jahit berkia besar sementara untuk menlekatkan keratan kain atau lapisan quilt.  Setelah jahitan yang lebih kukuh dijahit, jahit jelujor akan dibuka.
Batting
  • Lapisan tengah di antara quilt dan lapis bawah
Bias
  • Memotong kun serong pada kain.  (Lihat lekaran di bawah).
Binding
  • Penyudah atau menjilit tepi pada keliling quilt.
Border
  • Lapik (helai panjang) yang dijahit mengelilingi quilt.
Quilt Top
  • Quilt bahagian atas yang sudah dicantum 
Quilting
  • Jahitan pada quilt apabila ketiga-tiga lapisan iaitu quilt top, batting dan backing dilapiskan.
Sashing
  • Keratan kain memanjang guna untuk menyambung satu blok quilt pada satu blok quilt yang lain.
Selvage
  • Dua tepi urat benang kain arah memanjang.  Biasanya ia lebih tetal dan kuat.  (Lihat lekaran di bawah)




Sambungan ikuti Belajar Buat Quilt Sendiri No. 2






















3 comments:

  1. Tqvm sharing mak long...saya baru nak.blaja buat quilt selimut anak guna batting....hihi...seronok pulak tengok...

    Kalau free...lawat la blog saya pulak

    sihatnatural.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Cik Juliza kerana sudi menjengok blog Mak Long. In sha Allah Mak Long akan lawat blog anda.

      Delete
  2. saya baru belajar tehnik quilting nih masih belum terbiasa untuk nyatuin polanya namanya juga baru belajar jadi masih agak kaku

    ReplyDelete